Bert van der Zee, Big Data Specialist en oprichter van Novalinq. Bert heeft zich de afgelopen 10 jaar gespecialiseerd in Big Data, Artificial Intelligence en de bijbehorende ontwikkelingen. Deze kennis en specialisatie vormen de basis voor Novalinq. Daarvoor heeft Bert van der Zee een pad belopen. Hoe dat eruit zag? Bert van der Zee vertelt het je graag zelf!
Novalinq de specialist in Big Data, Artificial Intelligence en Data Science opleidingen. Op dit moment zijn we koploper in de markt met het aanbieden van onze opleidingen.
Ik ben begonnen in de ICT. Binnen dat vakgebied was ik werkzaam voor de ING, en Achmea. Bij Achmea zat ik in het management, met name kwaliteitsmanagement. In die rol werd ik vaak gevraagd om dingen uit te leggen aan andere bedrijven.
Dat heeft mij, in combinatie met de economische crisis van 2009/2010, naar de volgende stap geleid. Bij Achmea waren we namelijk bezig waren met het ontwikkelen van nieuwe producten voor bedrijven. Rond 2009/2010 viel dat uit elkaar, omdat bedrijven niet meer investeerdenin innovatie.
Ik had het gevoel dat er een gat opgevuld moest worden.
Ik had het gevoel dat er een gat opgevuld moest worden. Hieruit is Antrosa ontstaan. Antrosa was gericht op het adviseren over kwaliteit en business intelligence aan bedrijven. Mijn bedrijf bood opleidingen op het gebied van kwaliteit, data en digitaliseren.
Bij Achmea hanteerden we, in samenwerking met verschillende bedrijven, een werkmethode om nieuwe producten te ontwikkelen. Deze methode werkte heel intuïtief. Herma Kan en ik zagen veel voordelen in de methode, maar vonden dat deze wel wat professioneler kon. Daarom schreven we gezamenlijk het boek Intuïtief innoveren.
Het gedachtegoed achter dit boek is, dat als je de stappen volgt, je als team samenwerkt en innoveert. In een team zitten namelijk altijd een paar heldere geesten die van alles kunnen doen en bedenken, maar er zijn er ook altijd een paar die dat niet kunnen. Je ziet in de praktijk dat deze beide partijen niet goed met elkaar communiceren.
De methode in Intuïtief innoveren beschrijft hoe je zorgt dat de hele groep wel vanuit verschillende gezichtspunten naar één onderwerp kijkt. En er met elkaar achter komt wat de kern van het vraagstuk is en vervolgens daarover met elkaar in gesprek gaat.
Intuïtief innoveren staat echter niet op zichzelf. Iedereen wilt altijd innoveren in een bepaald onderwerp. Daarom heb ik gekozen om intuïtief innoveren toe te passen op Big Data en Artificial Intelligence.
Begin op een klein plekje, kijk hoe het werkt en als je het doorhebt, neem je de volgende stappen. Stap voor stap.
Uiteindelijk zal je daarmee de hele wereld pakken. Maar je moet wel onthouden dat als jij met een idee komt, dat anderen daar vaak anderen ook al mee bezig zijn.
In 2012 kwam ik tijdens het geven van een opleiding Olivier Bertels tegen. Hij is organisatie psycholoog en gaf op dat moment ook opleidingen. Na een paar gesprekken kwam het erop neer dat we samen bedachten dat opleidingen voor bedrijven beter moesten.
Het viel ons op dat er iemand met verstand van het vakgebied doceert, maar helemaal niet kan lesgeven. De opbouw mist in de lessen. Olivier en ik hebben toen besloten om samen verder te gaan, we wilden garanderen dat de lessen goed zijn opgebouwd en gegeven worden door iemand die de kennis en ervaring kan overdragen. Dit was het begin van Novalinq.
Om een goede opbouw te garanderen zijn we gaan werken met de Taxonomie van Bloom.
Bij de Taxonomie van Bloom leer je door te herhalen. Je doet kennis op, die je vervolgens gaat toepassen. Om vervolgens dat wat jij hebt toegepast weer te evalueren. Hierdoor analyseer je wat je leert en weet je wat die kennis voor jou betekent. Op deze manier heb je een bepaald kennisniveau bereikt en weet je wat jij met die kennis kunt doen. Om een volgend kennisniveau te bereiken kun je je kennis uitbreiden door hetzelfde proces opnieuw te volgen. Dit proces is verwerkt in al onze opleidingen.
Uiteindelijk ben ik me meer gaan richten op Big Data, Artificial Intelligence en Data Mining. Olivier is verder gegaan als organisatiepsycholoog.
Dit heeft ertoe geleid dat Novalinq is geworden wat het nu is: een specialist op het gebied van Data Science, Data Analytics en Data Engineering.
Daarin zijn we uniek. Op dit moment staan wij vooraan in de markt op het gebied van Big Data, Artificial Intelligence en Data Science opleidingen. Dit gebeurt natuurlijk niet vanzelf.
In de periode van 2013 tot 2016 was ik met name aan het onderzoeken hoe de markt in elkaar zat, welke technieken ik kon toepassen en uitvoeren. Ik moest mijn ‘toneel’ zoeken en het ‘publiek’ om mijn kennis van Big Data over te dragen.
Vanuit Antrosa had ik wel een paar partners waar ik kon beginnen, maar Big Data was nog een relatief nieuw en onbekend product. In 2010 tot 2012 hadden organisaties wel interesse voor data, maar veel wisten zij er niet van. Het is mooi om te zien dat vanuit zoiets vaags met hier en daar wat interesse, Novalinq uiteindelijk is uitgegroeid tot de grootste opleider in Big Data en Artificial Intelligence.
Iedereen wist wel dat Big Data, Artificial Intelligence en Data Science de toekomst had, maar op dat moment was het er nog niet. Als Novalinq hebben we in die jaren veel ervaring opgebouwd. Al ruim 10 jaar zijn we hiermee bezig en met het organiseren van data zelfs al wel ruim 20 jaar.
Er zit veel kennis in Novalinq en zijn docenten. Dat zie je terug in het enthousiasme en hoe de kennis wordt overgedragen. Het is mooi om te zien dat vanuit zoiets vaags met hier en daar wat interesse, Novalinq uiteindelijk is uitgegroeid tot de grootste opleider in Big Data en Artificial Intelligence. Ik ben er trots op dat ik hieraan heb bijgedragen.
Ik vind zelf lesgeven het leukste om te doen! Je staat voor een groep met allemaal verschillende mensen. Stel je hebt een groep van 5 personen, waarvan 1 heel erg goed is. Diegene kan je naar een nog hoger niveau brengen. Terwijl je in diezelfde groep iemand hebt die niet zo goed is. Dan is het aan jou om die persoon binnen zijn kunnen een heleboel te leren, zodat hij op zijn eigen niveau zo ver mogelijk kan komen. Dat vind ik het allerleukste aan lesgeven.
Het is niet meer voorlezen uit een boekje, het is de tijd van doen.
Tegenwoordig is Novalinq flink gegroeid. Dewi en Ido de Baat zijn erbij gekomen, die uitgebreid onderzoek hebben gedaan. Met de uitkomsten hebben ze onze producten verder uitgewerkt. Voor de commerciële kant is Jorn Diephuis aangetrokken. En natuurlijk hebben wij onze kennis en expertise uitgebreid.
Tijdens onze opleidingen zijn wij er voor de deelnemers, wij begeleiden en ondersteunen ze in hun leerproces. We laten ze uitgebreid zien wat ze kunnen doen en hoe ze dat moeten doen.
Je merkt dat wat in de kiem aanwezig was, nu voor het voetlicht komt. Zo worden we op Springest uitermate gewaardeerd. Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een 8,9. Daarnaast geven we altijd startgarantie. En omdat wij zo zeker zijn van onze kwaliteit, geven wij een niet goed, geld terug garantie.
Dit kan alleen maar als je met eigen opgeleide docenten werkt. Je ziet terug in onze opleidingen dat onze docenten ervaring hebben. Het is niet meer voorlezen uit een boekje, het is de tijd van doen.
Daarvoor hebben we speciaal onze eigen development afdeling. Daar doen onze docenten ervaring op in de praktijk. Die passen ze toe in de opleidingen. Data Science komt vaak neer op het gebruiken van al bestaande modellen.
Novalinq gaat al een stap verder en is in staat nieuwe modellen te creëren. Modellen specifiek voor jouw eigen organisatie en situatie.
Wat betreft de toekomst van Novalinq? Ja daar heb ik wel plannen voor. We zijn bezig om de lesprogramma’s nog specifieker te maken. Daarbij gaan we ons richten op specialisaties. Je kunt de Data Science kant op, maar binnen dat gebied kun je je vervolgens specialiseren in WEKA, Python of R. Natuurlijk zijn combinaties ook mogelijk.
Om je in een van deze programmeertalen te specialiseren heb je veel kennis nodig. Als je die eenmaal hebt is de volgende stap zelf modellen te ontwikkelen.
De toekomst voor de opleidingen gaat zich focussen op specifieke kennis voor specifieke situaties. Dit gaan wij realiseren met persoonlijke begeleiding. En natuurlijk wordt het online lesgeven, gezien de huidige omstandigheden, een basis waar je zelf verder op moet doorbouwen.
Development zal ook specifiek worden. Bij development zijn wij er voor de organisaties. Die zullen steeds vaker met specifieke vragen komen. Wij staan klaar met onze kennis, om jou verder te helpen en te ondersteunen.
En natuurlijk houd je ook de vraag naar de basis of de simpele dashboards. Die worden steeds toegankelijker, zodat je snel kunt inspelen op de directe en eenvoudige vragen.
Om ook de nieuwe tijd van Big Data goed te ondersteunen, hebben wij een boek dat je meeneemt op reis als beginner in de wereld van Big Data, met de titel Succes met Big Data. Daarin beschrijven we de basis die jou op weg helpt met het toepassen van Big Data. Het boek is gemaakt om iedereen kennis te laten maken en te motiveren om de eerste stap te maken, namelijk gewoon doen.
We zien regelmatig dat onze deelnemers geen idee hebben waar ze moeten beginnen en het zich niet kunnen inbeelden. Dan is het fijn als er iets tastbaars is, zoals een boek. Het viel mij op dat er eigenlijk geen boek was over Big Data. Ze waren of te moeilijk om te begrijpen als beginner, of ze waren te oppervlakkig. Ik vond dat dat anders moest en daarom is er nu Succes met Big Data.
Het boek neemt je mee in wat de mogelijkheden zijn en waar je mee te maken krijgt aan de hand van voorbeelden. Op deze manier kun je Big Data aan de hand van herkenbare voorbeelden makkelijk naar je eigen praktijk vertalen.
Natuurlijk is dit boek ook fijn om te gebruiken naast de opleidingen als naslagwerk of extra ondersteuning. Het boek zal je niet opleiden tot Big Data analist, daarvoor zal je echt een opleiding moeten volgen, maar het helpt je wel om een algemene basis op te bouwen.
En wat natuurlijk het mooie is van Big Data en Data Science: het is voor alle soorten bedrijven.
Elke organisatie heeft data, en wij willen die organisaties helpen begrijpen wat hun data inhoudt en hoe organisaties deze kunnen toepassen.
Het is van heel veel waarde als organisaties dat zelf begrijpen. Wij kunnen altijd blijven ondersteunen en verder helpen ontwikkelen maar het heeft meer waarde als zij zelf weten wat de informatie voor ze betekent. Organisaties moeten zelf leren anticiperen en de informatie gebruiken. Wij zeggen altijd dat je zelf heel veel kunt doen, maar dan moet je het wel gaan doen. Dat is waar wij in geloven.
In 2010 werd data gebruikt om een paar overzichtjes te maken, maar daar werd niet op gestuurd of op voorspeld. Dat heeft zich pas de laatste 10 jaar sterk ontwikkeld. Kun je nagaan hoe snel dat is gegaan!
En dan ben ik er wel heel erg trots op dat ik kan zeggen dat wij daaraan hebben meegedragen. Dus blijf vooral zo doorgaan en begin door te doen!
Zijn missie is individuen en organisaties helpen om hun data om te zetten in succes.